Viktige vitaminer for et sunt hårhår 2019

14 november 2018

Selv om de viktigste årsakene til mannlig mønster skallethet er genetisk og hormonell, kan kosthold og livsstilsfaktorer også ha en stor effekt på helse og tykkelsen på håret ditt.

En viktig hår helse faktor som ofte blir glemt er vitamin inntak. Akkurat som vitaminer kan styrke immunforsvaret og gi deg sunnere hud, kan regelmessig inntak av visse vitaminer har en målbar positiv effekt på tykkelsen, glans og helsen til håret ditt.

Hvis du har lagt merke til håret begynner å tynne, bli svakere eller revnet mot slutten, det er en sjanse det kan være på grunn av utilstrekkelig vitamin inntak.

load...

Heldigvis, vitaminer er svært rimelig, noe som gjør det enkelt for deg å supplere din diett og få en full inntak av vitaminer du trenger for å holde håret på sitt beste. Selv uten tilskudd, kan de fleste vitaminmangel festes med noen enkle endringer i kosthold og livsstil.

I denne guiden vil vi dekke rolle vitaminer spill i håret helse og dele våre anbefalinger for de beste vitaminer for å forbedre hårets vekst, tykkelse, farge, glans og andre faktorer som har en merkbar innvirkning på hvordan du ser ut.

Vitamin A

Vitamin A er en av de viktigste og mest kontroversielle vitaminer for hår helse. Bakgrunnen for striden rundt dette vitaminet er at mens sunne mengder kan stimulere hårvekst, kan store doser av vitamin A føre til hodebunnen olje problemer som kan føre deg til å kaste håret.

load...

Dette betyr at balanse er nøkkelen med vitamin A - vil du ønsker å konsumere nok til å få alle de hårvekst fordeler, uten å overdrive. Den amerikanske anbefalte kosten godtgjørelse av vitamin A er 900 mikrogram per dag for menn og 700 mcg per dag for kvinner; hold deg til denne dosen, og du kan forvente alle fordelene uten hodebunnen olje problemer.

Vitamin A spiller en stor rolle i å reparere skader på håret. Den holder også hodebunnen fuktig og irritasjon fritt ved å fremme produksjon av hodebunnen olje. Konsumere riktig mengde, og du kan se en merkbar økning i hastigheten som håret vokser.

Siden vitamin A-mangel er uvanlig i utviklede land, er det ikke nødvendig å supplere vitamin A hvis du ikke har lagt merke til noen av effektene av mangel. Men hvis du velger å fylle opp vitamin A, vil du bli helt fint med det beløpet inkludert i de fleste multivitamin tilskudd.

Vitamin B12

Vitamin B12, som produseres primært av bakterier og Archaea og forbrukes gjennom kjøtt og anrikede matvarer, spiller en viktig rolle i å fremme sunn hårvekst.

load...

Kliniske data viser at om lag seks prosent av personer under 60 år har en vitamin B12 mangel, med mangel priser så høyt som 80% i deler av den tredje verden. Symptomer på utilstrekkelig vitamin B12 omfatter dårlig hukommelse og sår, såvel som tidlig håravfall.

Det finnes også andre alvorlige symptomer på vitamin B12-mangel, noe som gjør det viktig at du snakker med legen din dersom du tror du er berørt.

I motsetning til de fleste vitaminer, som er raskt behandlet av leveren og skilles ut etter inntak, kan kroppen lagre overflødig vitamin B12 i leveren til bruk når det er behov for det. Dette gjør det enkelt å øke vitamin B12-nivåer med et supplement og sikre at du er aldri mangelfull.

Vitamin C

Selv om du kanskje ikke tenker på det som en viktig vitamin for håret helse, spiller vitamin C en viktig rolle i å holde håret ditt tykk, sterk og sunn.

Studier viser at vitamin C er en viktig komponent i kollagensyntese. Enkelt sagt betyr dette at å få din daglige dose av vitamin C er viktig for å sikre dine hår, hud, negler og andre kroppsdeler sterke, ettersom kollagen er den mest tallrike protein i kroppen din.

Uten nok kollagen, kan selv de tykkeste håret blir svake og sprø, forårsaker alvorlige problemer uansett hvor full hårfestet ditt kan være.

Les også:

Den gode nyheten er at vitamin C er en av de enkleste vitaminer til forbruker. Du kan få din daglige tilførsel ved å spise rikelig med frukt og grønnsaker rike på vitamin C, eller bare ved å forbruke en vitamin C-tilskudd hver morgen.

Vitamin d

I likhet med de andre vitaminer som er nevnt ovenfor, kan lave nivåer av vitamin D bidrar til hår shedding og midlertidig hårtap.

De fleste vet av vitamin D som "sol vitamin", som dette vitaminet er opprettet som et biprodukt av kolekalsiferol syntese når huden utsettes for solen. Teknisk sett er vitamin D en samling av vitaminer, som alle spiller en viktig rolle i å fremme sterke generelle helse.

Vitamin D-mangel er en av flere årsaker til telogen effluvium - en stressrelatert tilstand som kan føre til at du raskt kaste håret. Resultatene er rask og alvorlig, med så mye som 70% av hodebunnen håret faller ut i løpet av to måneder.

Hvis du ikke får mye sollys og har lagt merke rask hår Shedding, er det sjanse for at dårlig vitamin D produksjonen kunne være den skyldige.

Heldigvis finnes det flere måter å løse dette problemet. Den første - som er mer av et plaster løsning enn en kur - er å ta en vitamin D-supplement. Hvis du er mangelfull i vitamin D, er dette en enkel og effektiv måte å få umiddelbar lindring.

Jo bedre langsiktig tilnærming er å forbedre din soleksponering. Hurtig soleksponering økter på 10 til 15 minutter hver vil hjelpe deg å få alle de vitamin D fordelene av å tilbringe tid i solen uten å skade huden din, alt mens dobling som en enkel måte å forbedre brunfargen.

Vitamin E

Vitamin E er uten tvil den viktigste vitamin for å fremme hårvekst, så mye at det er mye brukt i hjemmelagde aktuelle formler for å stimulere den raske veksten av tykk, sterk og sunt hår.

Faktisk viser vitenskapelige studier data at tilskudd av tokotrienoler, som er antioksidantene i vitamin E-familien, har bidratt til en 34,5% økning i hårvekst over åtte måneders bruk i deltagerne.

Som mange andre vitaminer, er vitamin E en antioksidant som er viktig for å bygge og reparere kroppen vev. Samt beskytte øynene, hjerte og indre organer, spiller vitamin E en stor rolle i å fremme vekst og utvinning av hud og hår.

Det er flere måter å gi hårfestet et løft med vitamin E. Det første er å legge matvarer i kostholdet ditt som er rike på vitamin E, som spinat, brokkoli og avokado. Du kan også legge til vitamin E til kosthold ved å spise mer mandler, peanøtter og hasselnøtter.

Et annet alternativ er å ta en vitamin E supplement. Vitamin E kapsler er svært rimelig og lett tilgjengelig, noe som gjør dem enkle å legge til et supplement stabelen. Du vil også finne vitamin E som en ingrediens i de fleste menns multivitamin tilskudd.

Biotin

Biotin er et B-vitamin som spiller en viktig rolle i å fremme veksten av friske hår. Faktisk er biotin så nært knyttet til vekst av sunt hår som studier indikerer ca 38% av alle kvinner med hårtap problemer har biotin mangler.

I tillegg til å spille en rolle i å forebygge hårtap, synes biotin å ha en aktiv rolle i å vokse tykkere, sunnere hår. En fersk studie viser at muntlig biotin tilskudd kan gi raskere hårvekst hos personer med tynt hår.

Administrere biotin forbruket er ganske grei. Faktisk, hvis du spiser mat som egg, mandler, søtpoteter og spinat for folk flest, kan det være ingen grunn til å bekymre seg for biotin i det hele tatt.

Hvis du er bekymret for et biotin mangel, det beste løpet av handlingen er å oppsøke lege. En biotin-mangel er lett å oppdage med en enkel blodprøve, og legen din vil kunne hjelpe deg med tilskudd råd.

Sjansen er at du får mer enn nok biotin fra kosten, og mens kosttilskudd er ikke sannsynlig å skade deg, er deres effektivitet for ikke-mangelfulle mennesker ennå ikke etablert.

load...