Topp 5 matvarer for sunt hår 2018

10 november 2018

Sunt hår starter med en godt balansert kosthold. Sjekk ut denne guiden til de fem beste mat for sunt hår, og begynne å mate din manke dag.

For de fleste av oss, når det gjelder å ta vare på håret vårt, innebærer den vanlige vedlikeholdsrutine hyppig vask, condition, styling og går for regelmessige kutt på frisørsalong. Men kostholdet kan spille en stor rolle i utseende på håret ditt. Prøv å legge disse matvarene for sunt hår til kosthold.

load...

Sunt hår starter med en godt balansert kosthold, sier Willow Jarosh, en sertifisert ernæringsfysiolog-ernæringsfysiolog ved C & J Ernæring i New York City. Spesifikke næringsstoffer i matvarer spiller viktige roller i sunn hårvekst og vedlikehold, og om noen mangler fra kostholdet ditt, kan håret ditt bli skadelidende, sier hun.

Sjekk ut denne guiden til de fem beste mat for sunt hår, og begynne å mate din follicles til frokost, lunsj og middag.

1. Spinat, kylling og rød paprika

Laste tallerkenen med spinat og kylling for sine helsemessige fordeler for håret. Begge disse matvarene er gode kilder til jern, et mineral som bidrar til røde blodlegemene bærer oksygen til hårsekkene. Denne flyten av oksygen er viktig for å fremme sunn hårvekst og sterke tråder, sier Jarosh.

load...

Mål å få jern fra både planter og dyr kilder, råder Jarosh. Fordi vitamin C øker mengden av jern kroppen absorberer, prøver å spise jernrike matvarer med en frukt eller grønnsak, for eksempel rød paprika eller jordbær, sier hun.

Visning forslag:

Kyllingbryst med spinat og paprika er et perfekt eksempel på en jern-matpakken, og leverer om lag en tredjedel av det daglige 18 mg kravet. Få resten i løpet av dagen fra andre gode mat kilder, inkludert forsterkede frokostblandinger, magert kjøtt, fisk, linser, bønner og slike grønnsaker som tomater og rødbeter.

2. Østers

Den beryktede aphrodisiacs faktisk levere mye mer enn en forelsket følelse. Østers er en av de beste kildene til sink, et mineral som er viktig for mange funksjoner i kroppen, blant annet celledeling nødvendig for sunn hårvekst. "Lave nivåer er assosiert med lavere vekst og hårtap,” sier Jarosh. Faktisk, tørr hodebunn og tynt hår er to symptomer på en sink mangel.

load...

Visning forslag:

Østers pakke mest sink per bite - bare ett gir hele dagens sink krav (8 mg). Men du vil også oppfylle dine sink behov med tre unser magert kjøtt eller svinekjøtt. Eller bare fylle frokost bolle med befestede frokostblanding.

3. Søtpoteter

Disse og andre oransje grønnsaker skylder sin plass på listen over mat for sunt hår - samt deres rike farger - til en høy konsentrasjon av beta-karoten. I kroppen din, konverterer denne karotenoid til vitamin A, som bidrar til å regulere celleproduksjon og omsetning, sier Bethany Thayer, MS, en registrert dietetiker og talskvinne for American Dietetic Association. Regelmessig sloughing av gamle celler og erstatte dem med nye bidrar til sunn hårvekst, pluss en glatt og sunn hodebunn.

Les også:

Betakaroten er også en kraftig antioksidant. Det beskytter huden - også det på hodebunnen - mot skader forårsaket av UV-stråler.

Visning forslag:

Prøv en bakt søtpotet for en solid dose av beta-karoten. Gulrøtter, squash, honningmelon og aprikos leverer også rikelig mengder. En god tommelfingerregel: For de anbefalte fem porsjoner frukt og grønnsaker om dagen, velger en rekke farger, inkludert minst en som er høy i beta-karoten, for å få sunt hår.

4. Egg

Egg levere flere næringsstoffer som trengs for å opprettholde sunt hår. Først, de er en god kilde til protein og aminosyrer, proteinbyggesteiner. Fordi hår er laget hovedsakelig av keratin, som er nødvendig for hårvekst og styrke en type protein, får tilstrekkelige mengder i kosten, sier Jarosh. “Vi kaster naturlig hår hver måned, og kostholdet inneholder lite protein kan bremse hastigheten som tråder vokse tilbake, forårsaker håret til å se tynnere,” sier hun. På samme måte, å spise for lite protein kan bidra til svak eller sprø tråder.

I tillegg til protein, egg gir sink og jern, i tillegg til B-vitaminer, som hjelpemiddel i metabolismen av mat, sier Thayer. De hjelper konvertere hva du spiser til energi kroppen din trenger for sine ulike funksjoner, blant annet en sunn hårvekst syklus. Spesielt tenker på vitamin B-6 og B-12 “som budbringere som leverer den næring fra din sunt kosthold til hårsekkene,” sier Jarosh.

Visning forslag:

Jarosh råder tre til fem egg per uke. Du vil også få protein og B-vitaminer fra fjærfe, magert kjøtt, fisk og linser.

5. Laks

Fisk er en favoritt mat blant ernæringsfysiologer, og laks er en superstjerne de nevner ofte takket være høye nivåer av omega-3 fettsyrer. For sunt hår, disse good-for-deg fett opptre som interne balsam, bidrar til å holde hodebunnen og håret fuktig, skinnende og sunt. Laks inneholder også andre strengbeskyttere som B-vitaminer, protein og jern.

Visning forslag:

Eksperter anbefaler å spise laks eller annen fet fisk som makrell, sjø ørret og sardiner to til tre ganger i uken for å få fylle av omega-3. Ikke en fan av sjømat? Dryss to spiseskjeer av bakken linfrø inn havregryn eller smoothie.

Disse næringsstoffene og mat for sunt hår er noe av det samme som å gi kroppen din et løft. Så prøv å øke inntaket, selv om det betyr snacking på gulrøtter eller bestiller en side av spinat en gang i blant. Du vet de sier “Når du ser bra ut, føler du deg bra?” Du får se hvor sant det kan være.

load...