Løsninger for tynning, tørt, skadet hår (forebygging)

9 november 2018

Hormon skift, smoothie renser, anfall av søvnløshet, salong turer fra helvete-for utforsking håret ditt hemmelige historie i 5 trinn, kan du gå tilbake i tid og gjenopprette glans og fylde.

1. Livsendrende Endringer

Knærne er ikke alle som fortsatt svie fra at halvmaraton trening for noen måneder tilbake. Hvis du mister mer enn de vanlige 80 til 100 hår hver dag, husk at noen langvarig fysisk stressor, enten det er en plutselig, vedvarende uptick i øvelsen, en alvorlig sykdom, eller til og med visse reseptbelagte meds-kan skifte mer av hodebunnen follikler inn i en hvilefase, lukking av røttene fra sin blodtilførsel, slik at disse trådene til slutt felle. I økende grad er forskerne også undersøke hvordan følelsesmessig stress “meldinger utskillelsen av et nevropeptid kalles substans P, som forkorter hårvekst syklus, slik at håret blir tynnere,” sier Los Angeles hudlege Jessica Wu. Og ikke rabatt vaner eller lidelser som stammer fra de langsiktige arbeid bekymringer, til måneder lange slog gjennom ekteskap rådgivning, eller manglende evne til drift av om natten. “Vi gro og vokse i vår sover, og det inkluderer vårt hår,” sier Amy Wechsler, en hudlege i New York City. Heldigvis, vil denne typen hårtap ikke vare evig, og når du løse stressor, fortsetter hår normal vekst innen et par måneder (disse 20 måter å sove bedre hver natt kan hjelpe).

load...

2. Babyer og Menopause

Hvis du husker å ha en full manke under svangerskapet, kan du takke stigende østrogennivået, som strekker seg hårets vekstfase og deretter slippe og føre til tynning etter svangerskapet. Med andre ord, de samme hormonene som styrer humøret, sexlyst, sult, og vekten spiller en avgjørende rolle i hvor mye, hvor lite, og hvor sunt håret vokser. Som kvinner tilnærming hormon-addled menopause, nivåer av hår vennlig østrogen vanligvis avta, noe som øker de relative nivåer av androgener (mannlige hormoner) som normalt er tilstede i kroppen. Den resulterende håravfall “typisk påvirker forsiden av hodebunnen,” sier Wu. “I motsetning til menn, som ofte ser sine hairlines svekkes, kan kvinner varsel sin del bredere nær pannen.” Mens hormonbehandling for kosmetiske grunner frarådes (forskning viser at det løfter risikoen for brystkreft og hjerte- og karsykdommer), den hår- veksten ingrediens minoxidil er trygt og utrolig effektiv på tynt hår. Se etter Pantene Expert Etterveksten behandling for kvinner med 2% Minoxidil (24 €, pantene.com) eller Rogaine nye 5% minoxidil Aktuelt Aerosol løsning (30 €, womensrogaine.com), den sterkeste på markedet.

load...

3. Crash dietter og rettferdighet renser

Kale smoothies du blandet et par ganger om dagen i fjor vår kan ha følt seg som et helse eliksir i det varme været, men hvis det er alt du spiste, kan håret bli opprør nå. “Hair er 95% protein og tar en enorm mengde energi for å vokse”, sier New York trichologist David Kingsley. Hvis du allerede mangler viktige næringsstoffer, er håret den første kroppsdel ​​for å lide. Fyll opp på fisk, kylling, og tofu, sammen med ris-belgfrukt sammenkoblinger, som også leverer folsyre, et B-vitamin viktig for hårvekst. En vanlig årsak til hårtap i en ellers frisk kvinne, sier Wu, er jernmangelanemi: “Jeg har alltid spørre pasientene å ha sine nivåer sjekket, fordi noen ganger, selv å være på den lave siden av normal kan påvirke hårvekst.” Hun anbefaler å fylle ernæringsmessige hullene med hele matvarer som egg, rødt kjøtt og spinat. Og en 2013 studie i Skin farmakologi og fysiologi knytte vitamin D-mangel og kvinnelig hårtap gir oss enda en grunn til å laste opp på befestet melk og pop en daglig multi.

Les også:

4. Flatirons og høydepunkter

load...

Det virker bakover, men de tingene du gjør for å gjøre håret ditt ser bedre kan gjøre det verre i det lange løp. Sprengning våte tråder med en blow-tørketrommel kan føre til at vannet inne i håret til å koke, advarer Wu, noe som gjør håret utsatt for brekkasje. Hyppig, lagdelte farging kan svekke og tørke håret og etterlater det stekt og krusete. Og selv en hestehale kan skade håret rett ved follicle hvis sikret tett, dag etter dag. For å minimere skaden, la håret lufttørke før føner, holde tørketrommelen minst en tomme vekk fra håret ditt, og vurdere å redusere antall dager i uken du bruker varme for å style, sier New York frisør Eva Scrivo. Hvis håret ditt er farget, være sikker på at du eller din stylist konsentrerer produktet på røttene “som er den sunneste, sterkeste delen av tråd og kan håndtere behandlinger”, sier Scrivo.

5. Familiehistorie

Legg merke til den fine print: Det er ingen endring av DNA. Det beste alternativet for å få et glimt håret fremtid er å identifisere en eldre slektning som deler din farge og tekstur. “Det er nok som du kommer til å følge,” sier Kingsley. Hvis tante Kathy har uryddig, flisete tupper og en stadig større del, ta hjertet: Din livsstil absolutt påvirker hvordan genene uttrykker seg, legger han til. Vi har alle sett de bildene av identiske tvillinger-en som røyker, tans, og aldri øvelser; den andre som svelger vann mellom turer til gym, bærer daglig solkrem, og har aldri rørt en sigarett. Tenk på de bildene som brødsmuler som kan sette deg på veien til bedre hår helse.

load...