Forbindelsen mellom stress og hårtap (forebygging)

11 november 2018

Følelsen uryddig? Her er hvordan det kan rote med dine lokker.

Hvis du har vært under mye stress i det siste, har du kanskje lagt merke til håret ditt ser litt laber eller faller ut raskere enn vanlig. Det er ikke bare din egen fantasi. Stress kan føre til alle typer uventede fysiske symptomer, og som inkluderer slitasje-og-tåre på håret.

(Oppdag ONE enkel, naturlig løsning som kan hjelpe deg å reversere kronisk betennelse og helbrede mer enn 45 sykdommer. Prøv hele kroppen Cure dag!)

load...

Mens bekymre seg håret kan virke overfladisk, det er virkelig ikke. Mens det er ingenting galt med å ville se ditt beste, sannsynligvis går dette problemet dypere. Hvis stress nivået har fått så høy at det er synlig skade håret ditt, kan du forestille deg hva det gjør med resten av kroppen din, inkludert alle de steder du ikke kan se?

Her er 10 tause signaler om at du er altfor stresset ut:

Hvis håret ditt har plutselig endret seg i en eller flere av følgende måter, anser det som en vekker. Her er noen måter stresset kan være skaper kaos på håret.

1. Du Shedding som gale.

Telogen effluvium er den medisinske termen for håravfall forårsaket av ekstrem stress. Bytter jobb, fødselen, eller et anfall av influensa kan være nok til å utløse denne typen hårtap. Selvfølgelig, alle får en og annen dusj hårball, så hvordan vet du hvis du mister for mye hår? Hvis du føler at du Shedding dobbelt så mye som vanlig-og det varer i to uker eller mer-stress kan være den skyldige, sier Lindsey Bordone, MD, en hudlege ved ColumbiaDoctors i NYC.

load...

2. Det tar evigheter å vokse en halv tomme.

Forskning har vist at stress gjør deg mer sannsynlig å gjøre usunn mat valg-men hvis du noen gang har nådd for en halvliter iskrem etter en røff dag, har du sannsynligvis ikke trenger vitenskapen for å fortelle deg det. (Her er hvordan du stopper stresset spise.) Men hvis trøstespising blir en pågående vane, kan det tregere hårvekst. “Dårlig ernæring fører kroppen din til å gå inn i survival mode, noe som fører til energi blir flyttet [bort] fra hårvekst,” Bordone sier. (Si farvel til flatt, fint hår med disse 10 flotte frisyrer for kvinner med tynt hår.)

Les også:

3. Din hårfestet har begynt å krype høyere.

Når du er så uryddig at du knapt har tid til å pusse tennene, kan du standard til en pålitelig hestehale. Men hvis hestehale er for stramt, kan det begynne å trekke ut de små hårene langs hårfestet, som over tid kan skade hårsekkene. “Hvis du føler deg trekke når håret er stylet, kan det føre til gradvis tynning,” Bordone sier. Stick med en løs ponni eller en rotete bun, og pass på at du tar den ut før sengetid. (Pass på at du ikke gjør disse sengetid feil som kan skade håret ditt.)

load...

4. Du (bokstavelig talt) trekke håret ut.

Rundt 1% av mennesker i USA lider av trichotillomania, en lidelse som får dem til å trekke ut sitt eget hår, ofte som svar på angst. Dette er en relativt sjelden tilstand, men hvis du mistenker at du kan ha det, anbefaler Bordone planlegge en avtale med en hudlege eller psykiater. (Her er 6 raskende grunner til å gå se en hudlege.)

Uansett hva endringen, ikke ignorere det.

Hvis du tror stress er å påvirke håret ditt, gjøre en avtale med legen din; du trenger for å utelukke andre årsaker (for eksempel hormonelle endringer eller anemi). I mellomtiden fokusere på å finne effektive metoder for stress lettelse. (Her er en måte å kutte stress nivå med 21%.)

Det er ingen måte å gjøre håret vokse tilbake raskere når prosessen med Shedding har begynt. Men å redusere stress kan hjelpe kroppen din-follikler inkludert-komme tilbake på sporet.

load...