7 matvarer som hindrer hårtap (forebygging)

15 november 2018

Å se flere tråder i penselen enn vanlig? Du er ikke alene. Anslagsvis 80 millioner amerikanere opplever manns eller kvinne skallethet som de blir eldre, og utallige andre lider hårtap fra forhold som autoimmune sykdommer, diabetes, vitaminmangel, stress og mangel på søvn.

Mens konkurrerer med hårløse flekker og tynning lokker er stressende, er det håp: Forskning viser at det er mulig å bli tykkere hår tilbake opp gjennom endringer i kostholdet.

Fyll tallerkenen med følgende matvarer som er rike på velprøvde hår vekst næringsstoffer, som beskrevet i den nye boken Eat for ekstraordinær Helse og Healing.

load...

Vil du se hvordan du kan fikse 90+ forhold med mat?

Hår er et protein fiber (som er negler), som betyr at du trenger å spise protein for å vokse nye tråder og holde de eksisterende sterk. Protein er også nødvendig for å produsere keratin, en nøkkel strukturell komponent av hår.

Et utgangspunkt er marinbasert protein, som laks, som har vist seg å øke hår helse i kvinners takket være sine omega-3 fettsyrer og vitamininnhold.

Når den brukes som en aktuell behandling, kan honning forbedre utseendet på tynt hår. I en undersøkelse av pasienter som opplever seborreisk dermatitt, som omfatter skalering, kløe, og håravfall, de som påføres en oppløsning av 90% honning og 10% vann til hodebunnen sin annen hver dag i 4 uker rapporterte forbedret hårtap på slutten av studien.

load...

Noen av de mest lovende forskning på reversering kvinnelige mønster Hårtap ble lansert i januar 2018 i Journal of Cosmetic Dermatology. I undersøkelsen fikk et kosttilskudd inneholdende omega-3 og omega-6 essensielle fettsyrer og antioksidanter i 6 måneder. Resultatene var overveldende positiv: etter 6 måneder, 90% av forsøkspersonene rapporterte en reduksjon i tap av hår, 86% rapporterte forbedret hårvekst, og 87% rapporterte tykkere hår.

For å oppnå lignende resultater, spise nøtter, frø med høyt omega-3 og omega-6, som valnøtter, linfrø, og oljer slik som druekjerne, solsikke, og sesam.

Les også:

En studie fant at kvinner med hårtap har betydelig lavere jern og vitamin D2 nivåer enn alders matchet kontroller. Spinat er en god innsats fordi det er rikt på jern og høy i vitamin C, som hjelpemidler i jern absorpsjon. Kaste en spinat salat med hardkokte egg eller sopp, som begge er lastet med vitamin D, for å gi selv de beste skytes bremse hårtap.

load...

Sink ser ut til å være en super næringsstoff når det gjelder å forebygge og behandle hårtap. I en studie Forskerne sammenlignet sink nivåer av 50 personer med hårtap på grunn av alopecia areata til 50 friske kontroller og funnet ut at alle de alopecia pasientene hadde betydelig lavere sink nivåer. En annen studie undersøkte sink- og kobbernivået i 312 menn og kvinner opplever håravfall. Uansett årsaken til hårtap, alle fag hadde signifikant lavere sink nivåer enn kontroller.

Heldigvis kan sink tilskudd og spise rikelig med sink-rik mat bremse hårtap i de fleste av disse tilfellene, så det er en god idé å legge den til din diett. Ifølge National Institutes of Health, østers inneholder mer sink per servering enn noen annen mat. Andre næringskilder til sink omfatter valnøtter, spinat, egg, solsikkefrø, grønne erter, hvetekim, havremel og erter.

Gresskar, rosmarin, og kokos oljer alt fungere som nektar til hodebunnen. I en studie forskere ga menn med hårtap 400 mg per dag av gresskar frø olje eller placebo i 24 uker. De som tok gresskarfrøolje opplevd en 40% økning i hårvekst.

Og det er noe å si for oljer selv når du ikke spiser dem: Når den brukes som en forvask og etter vask grooming produkt, har kokosolje vist seg å beskytte håret mot protein tap, og rosmarin olje har vist seg å øke hårvekst sammenlignes med minoxidil, hovedingrediensen i Rogaine-og med mindre hodebunnen kløe.

En fersk studie fant at et supplement som inneholder cistanche tubulosa (en ørken plante som brukes i tradisjonell kinesisk medisin) og Laminaria japonica (en spiselig brun tang) fremmet hårvekst hos personer med mild til moderat håravfall. Etter 16 uker med tilskudd, frivillige fikk en 13% økning i hårvolum og en 27% økning i håret tykkelse. Tillegget var også effektivt ved behandling av hodebunnen inflammasjon og flass.

load...