10 tilfeldige daglige ting som gjør håret ditt faller ut

10 november 2018

Du kan ha mer enn bare en dårlig hår dag.

Du mister ca 50 til 100 hår fra hodebunnen hver dag.

Hver dag, mister du omtrent 50 til 100 hår fra hodebunnen. Ikke bekymre deg, nye hårene vokser tilbake igjen.

Det er en del av håret ditt programmerte livssyklus, som består av tre faser: vekst fase, Shedding fase og hvilefase.

load...

Men når dreven håravfall eller tynning av hodebunnen begynner å skje, er det fordi denne syklusen har vært avbrutt, eller fordi hårsekken har blitt ødelagt og erstattet av arrvev. Som et resultat, kan gradvis tynning, viker hairlines, skallet patcher og fullstendig skallethet forekomme.

Hårtap skyldes mange ulike årsaker, alt fra vanlig til den ikke-så-vanlig. Det påvirker flere menn enn kvinner, men sistnevnte er fortsatt utsatt for det.

Her er 10 årsaker som kan utløse uønskede hårtap hos kvinner.

1. Ekstrem stress

Ifølge dermatolog Marc Glashofer kan oppleve et høyt stressende hendelse, slik som en fysisk skade eller alvorlig angst forårsake sjokk for håret syklusen, presser mer hår inn i shedding fase. Også færre hårsekker er tilgjengelige for å vokse nytt hår i vekstfasen. Dette kan føre til telogen effluvium, en type hårtap som ser så mange som 70% av hodebunnen hårene blir skur, vanligvis i håndfuller. Det blir merkbart om to til seks måneder etter sjokk oppstår.

load...

Heldigvis begynner kroppen å gå tilbake til det normale når stresset er over, som vil kickstart hårets vekstsyklus. Det er viktig å gi næring til din fysiske og mentale helse, slik at håret syklusen kan fortsette uhindret. Delta i vanlige treningsprogrammer eller læring avslapping teknikker som meditasjon er blant noen av trinnene du kan ta mot å opprettholde din manke.

2. Arvelig

Hvis håravfall går i familien, er sjansen stor for at du kan bli utsatt for det, også.

Androgenetic alopecia eller kvinnelige mønster Hårtap (FPHL), fører til tynning på alle områder av hodebunnen herunder utvidelse av din avskjed. Dette fører til økt diffus hår shedding eller en reduksjon i håret volum, eller begge deler. Det er den vanligste formen for hårtap, påvirker 40% av kvinner ved 50 år.

The American Academy of Dermatology sier at FPHL er arvelig, noe som betyr at du arver gener fra begge foreldrene eller begge deler. Det er imidlertid flere gener som bidrar til FPHL, gener som ennå ikke er etablert som årsak. Faktorer knyttet til hormoner spiller også en stor rolle, så FPHL kan også oppstå etter overgangsalderen eller graviditet.

load...

Minoxidil er den foretrukne medisiner skal brukes til å behandle FPHL, som du enkelt kan bruke den til tørr hodebunn.

3. Mangel på næringsstoffer

Noen ganger håravfall kommer ned til hva du spiser - eller rettere sagt, hva du ikke spiser.

Som cellene i kroppen vår, trives håret på en diett rik på vitaminer, mineraler og antioksidanter. Uten disse nødvendige næringsstoffer, vil håret føles skadelige effekter.

Mangel på vitamin C - som hjelpemidler i syntesen av kollagen, en strukturell fiber som hårsekker som er nødvendig for vekst - kan gjøre håret tørt og sprøtt. Protein krefter vekst i hårceller, men et fravær av det resulterer i mindre ny hårvekst. Jern bidrar røde blodlegemer til å bære oksygen; gang jern nivåer er lave, blir du blodfattig og cellene sliter å fungere, forårsaker du å miste håret.

Sink er viktig for vev vekst og reparasjon, pluss det holder olje kjertler rundt hårsekkene i god stand. Men hvis sink inntak er lav, vil du oppleve treg hårvekst og flass i tillegg til hårtap.

For å hindre håret fra å sulte ut, begynne å spise mat som inneholder disse viktige næringsstoffene. Appelsiner, mango, blomkål og tomater inneholder vitamin C, mens protein kan finnes i kjøtt, egg, fisk, yoghurt og bønner. Hel-korn korn og mørkegrønne bladgrønnsaker er stor for å gi deg med jern, pluss at du trenger sink-rik mat som nøtter, kikerter og søtpoteter.

4. Vekttap og krasje dietter

En plutselig eller for stort tap av vekt kan resultere i fortynning og tap av hår. Som stress-indusert hårtap, kan drastisk vekttap være et sjokk for systemet, som kan utløse telogen effluvium.

Stress fra slanking kan føre til mer hår enn vanlig for å falle ut i løpet av Shedding fase. Vitamin eller mineral mangler er også viktige faktorer. Vanligvis vil du se hårtap tre til seks måneder etter at du har gått ned i vekt, og deretter håret syklusen vil begynne å korrigere seg selv.

For å forhindre håravfall når miste vekt, sørg for å inkludere kjøtt, egg, hele korn, frukt og grønnsaker i kostholdet ditt. De er rik på protein, jern, vitamin A og C, og sink, som alle er viktige komponenter for hårvekst.

Les også:

5. Aldring

Når du når 40, kan du oppleve at håret ditt er ikke så bouncy og full som det pleide å være. Som vi alder, våre organer begynner å miste evnen til å fornye og regenerere celler raskt. Dette resulterer i tynt hår, håravfall og gråning.

Forskning viser også til menopause som en årsak til hårtap som kroppen gjennomgår hormonelle forandringer i denne prosessen. En reduksjon i hormoner som østrogen og progesteron, som bidrar til å vokse og beholde håret, fører til langsom hårvekst og tynning. Dette vil føre til økt produksjon av androgener, en gruppe av mannlige kjønnshormoner. Androgener krympe hårsekkene, noe som resulterer i håravfall på hodet.

Spise en balansert diett av magre proteiner, vitaminer og mineraler er en måte å forholde seg til tynt hår. Hvis håret ditt er på den tørre siden, vurdere å bruke fuktighetsgivende produkter som inneholder Argan olje eller hasselnøtt olje å ernære den.

6. Fødsel

I løpet av svangerskapet i seg selv, vil østrogennivået har økt, noe som betyr at hårene forblir i den voksende fasen. Så ikke bli overrasket hvis håret ditt ser ut og føles fyldigere.

Men skjer håravfall omtrent tre måneder etter levering. Det er fordi hormonene er tilbake til sine normale nivåer, slik at håret syklus for å fortsette. Ikke få panikk hvis håret plutselig begynner å falle ut alt på en gang - håret vil komme i løpet av seks til 12 måneder som follicles begynner å forynge seg selv.

For å redusere hårtap etter svangerskapet, supplere din diett med frukt og grønnsaker rike på vitamin B, C og E, og sink for å fremme hårvekst.

7. Overstyling

Over tid kan håret begynner å falle ut på grunn av stress forårsaket av kraftig over-styling og hår behandlinger.

Traction alopecia, eller gradvis håravfall, er forårsaket av frisyrer som trekker håret stramt. Fletter, cornrows, musefletter og vever, samt hot-olje behandlinger og kjemiske relaxers, setter håret under konstant press, noe som kan påvirke hårsekkene til det punktet at disse hårene aldri kan vokse tilbake.

Tenk på seg håret ned, endre frisyre hver par uker (alternerende mellom løst hår og fletter, for eksempel) eller unngå kjemisk behandling av håret ditt hvis du bruker vever eller fletter.

Hodebunnen massasje er bra for effektiv Veksten: olivenolje, lakserolje og uraffinert kokosolje sørger for fantastiske massasje agenter.

8. Medikamenter

Visse medisiner kan være grunnen til at du opplever hårtap. De er giftige for hårsekkene, og skaden fører til en forstyrrelse i håret syklus.

Antikoagulantia (blodfortynnende som bidrar til å bekjempe blodpropp) er de vanligste håravfall fremkallende medisiner og kan utløse telogen effluvium. Blodtrykket stoffer som beta-blokkere, gikt medisiner som allopurinol og usedvanlig store doser av vitamin A kan også føre til at håret til å falle ut. Heldigvis, denne typen hårtap er midlertidig.

Snakk med legen din for å finne ut hvilke av dine medisiner som kan være årsaken til hårtap. Også snakke med legen din om kanskje blir foreskrevet et annet legemiddel, senke din nåværende dose eller anbefale en levedyktig behandling som vil hjelpe til med å minimere hårtap.

9. Høy energi sport

Under høyintensiv trening eller sport, muskler konsumere en enorm mengde energi, drenering resten av kroppen av energi, inkludert håret, sier Dr Adolf Klenk, et hår ekspert. Dette fører til at håret til å lide og kan føre til hårtap.

Andre faktorer er å bruke steroider for å øke fysisk ytelse og mangel på riktig hårpleie, slik som å la svette bygge opp i håret i dagevis. Spise næringsrik mat vil gi kroppen din med komponentene den trenger for å fremme hårvekst.

I tillegg kan koffein-basert sjampo som inneholder taurin og spesielle mikronæringsstoffer inkludert biotin, sink, magnesium og kalsium også bidra til å stimulere håret til å vokse.

10. Trikotillomani (hår-trekking)

Trichotillomania er en mental lidelse som fører folk til å compulsively trekke ut håret fra hodebunnen, øyenbryn eller andre områder av kroppen sin. Det forekommer oftere hos kvinner, og det er anslått at 1-2% av voksne og unge lider av det.

Den gjentatte trekking av håret ditt kan skade hårsekkene, noe som resulterer i flekker og nær permanent håravfall. Det kan også være svært belastende, som det kan forstyrre din sosiale og arbeid funksjon.

Selv om behandling av trikotillomani er begrenset, er det typer terapi tilgjengelig. Vane-reversering opplæring kan du kjenne igjen når du er sannsynlig å trekke håret og hvordan du kan erstatte annen atferd i stedet, som knuger never å bidra til å stoppe trangen til å røre håret. Legen kan også anbefale å bruke et antidepressivum som Clomipramine for å kontrollere symptomene.

load...